Yemen’e ne kadar yakın, ne kadar uzağız? Osmanlı’nın son dönemlerinde sahne olduğu isyan, işgal ve karışıklıklarla hafızamızda “gidenin gelmediği” bir coğrafya olarak yer etmiştir Yemen. Günümüzdeyse küresel zorbalar tarafından “terörizm” bahanesiyle hedef tahtasına oturtulan, ikinci Irak yapılmak istenen bir coğrafya. Bu kadar mı? Şüphesiz değil. İslamî ilimlerle ilgilenenlerin hafızasında bu coğrafyaya dair belli isimler vardır. Görüşleri etrafında hayli tartışmalar yaşanmış ve yaşanmakta olan Muhammed b. Ali eş-Şevkânî (1250/1834) mesela. Ondan önce Sübülü’s-Selâm adlı eserin müellifi Muhammed b. … Devamını Oku
Okuyucu Soruları 24 İmam Ebû Hanîfe Ve Hadis İmamları-2
Kütüb-i Sitte müelliflerinin İmam Ebû Hanîfe’nin rivayetlerine yer vermemesinin son derece önemli teknik boyutları vardır. Böyle meselelerin herkes tarafından ve uluorta konuşulması büyük zararlara sebebiyet verir. Bizler, bütün mü’min kardeşlerimiz hakkında, ancak özellikle de bu ümmetin rehberleri olan o imamlar hakkında konuşurken, onların hemen yanı başımızda durduklarını farz ederek ve ağzımızdan onlar hakkında çıkan her sözün mahkeme-i kübrada mutlaka karşımıza dikileceğini bilerek konuşmalıyız. Belki sıradan bir insanın hakkına girmenin zararı kendimizle sınırlı kalır; ama o büyük insanların … Devamını Oku
Kur’an Kıssaları
NTV Tarih dergisi 17. (Haziran) sayısında “Nuh tufanı”nını konu edinmiş. Olayın işleniş tarzı klasik oryantalist yaklaşımın tipik bir yansıması niteliğinde. Hz. Nuh (a.s) ile kavmi arasında geçen “tebliğ-inkârda ısrar” geriliminin sonucunda varılan nokta “tufan”dır ve ondan ancak Hz. Nuh (a.s)’a inananlar kurtulmuştur. Dergide bu olayın Sümerler’den, Gılgamış destanından hatta Batılı birtakım tufan efsanelerinden elde edilen bulgularla ortak noktalar taşıdığına dikkat çekilmiş ve olay, alışılagelmiş oryantalist tavır satır aralarına serpiştirilmek suretiyle verilmiş. Nuh (a.s) tufanı olsun diğer Kur’an … Devamını Oku
Entelektüel Obezite
Rivayete göre el-Hasenu’l-Basrî, Efendimiz (s.a.v)’in Ureyneliler’le ilgili uygulamasının Haccac’a nakledilmesini doğru bulmamıştır. Sebebi, Haccac’ın bu uygulamadan hevasına uygun neticeler çıkarmasıdır.[1]İbn Hacer, Fethu’l-Bârî, X, 225. Bilginin üzerinde her yönüyle özel bir hassasiyet göstererek durmamız gereken bir “emanet” olduğunu dile getiren referanslarımız var. “İnsanlara anlayacakları şeyleri anlatın. Allah ve Resulü’nün yalanlanmasını ister misiniz?”[2]el-Buhârî, “İlim”, 49. diyen Hz. Ali (r.a)’ın nasıl bir endişe ile hareket ettiğini anlamak zor değil. Aynı hassasiyeti Abdullah b. Mes’ûd (r.a)’da da görmek şaşırtıcı gelmiyor: “Bir gruba, … Devamını Oku
İmam Ebû Hanîfe Ve Hadis İmamları-1
Soru “Sayın hocam dün bir mesele oldu. Arkadaşın biri dedi ki, Kütüb-i Sitte müellifleri İmamı Azam’a güvenmedikleri için ondan hadis nakletmemişler. Bu konuyu biraz geniş şekilde izah ederseniz duacınız olurum.” Cevap İmam Ebû Hanîfe hakkında Hadis imamlarından bazılarının menfi bir kanaat taşıdığı doğrudur. Bunun sebepleri üzerinde ayrıntılı olarak durmak gerekir. Şimdilik şu kadarını söyleyelim: Bu menfi kanaat, İmam Ebû Hanîfe hakkında “bizzat” gözlemlenmiş ve tecrübe edilmiş “gerçeklere” değil, ya birtakım yanlış anlamalara veya önyargılara dayanmaktadır. Kütüb-i Sitte … Devamını Oku
Bari Bu Sefer…
İsrail sivil ve savunmasız insanlara karşı gerçekleştirdiği o vahşi saldırıyı uluslararası sularda değil de Gazze/Filistin karasularında işleseydi haklı mı olacaktı? Ya da Saddam Hüseyin Kuveyt’e saldırdığında niçin dünya ayağı kalkar da, İsrail’in Filistin toprağına karşı yarım asrı aşkındır sürdürdüğü insanlık dışı işgal, katliam ve ambargo “normal” görülür?.. Bu ve benzeri soruları sormanın hiçbir anlamı olmadığını biliyorum. Çünkü artık sözün bittiği yerdeyiz. Uluslar arası sistem hakka-hukuka değil “güce” dayananların belirlemesinde olduğu için insanı insan yapan değer ve kavramların … Devamını Oku
“İslamî Chat”
İnternet, günümüzün “olmazsa olmazı” olarak algılanıyor hemen her çevrede. Sağladığı ucuz, hızlı ve kolay iletişim onu cazip kılan en önemli hususlar. Bu sebeple artık internetin girmediği ev neredeyse kalmadı. Modernitenin diğer “imkân”ları gibi internetin de “götürü”leri var şüphesiz. Hatta onun yol açtığı zarar-ziyan, diğerlerinden çok daha fazla. Zira denetimden uzak internet kullanımı diğer modern vasıta ve vasatlara göre çok daha mümkün ve yaygın. İnterneti İslamî amaçlarla kullanma düşüncesi anlaşılabilir bir şey. Doğru ve yerinde kullanıldığında bu gerçekten … Devamını Oku
Cemaat Psikolojisi, Cariyeliğin Mahiyeti-4
Okuyucu sorusunun ikinci kısmı, “Mahmud Efendi”, “Süleyman Efendi” gibi somut isimler üzerinden sorulmuştu. Adı zikredilen zatların, bu Din’e, bu Ümmet’e son derece büyük hizmetleri olan kimseler olarak bilinmesi ve hürmette kusur edilmemesi gerekir. Halkımızın bu gibi güzel insanlarla münasebeti, onların kılavuzluklarından azami istifadeye gayret etmek şeklinde olmalıdır. Özellikle Osmanlı’nın tarih sahnesinden çekildiği dönemden itibaren ulema ve suleha bu Ümmet’e yol gösteren kandiller olarak son derece kritik bir misyon üstlenmiştir. “Bu alimdir, öbürü mürşiddir” gibi –tabir yerindeyse– “üstad … Devamını Oku
Okuma!
Modernitenin bizi dört bir yandan kuşattığı bir dünyada yaşıyoruz. Bilhassa İslamî ilimleri ilgilendiren alanlarda, müşahede ettiğimiz boyut ve mahiyetteki “okuma faaliyeti”nin de modern dayatmalardan birisi olarak görülmesi, dolayısıyla “sakınılması” gereken bir eylem olduğunu bilmemiz gerekiyor. Evet, her mahfilden her saniye “okuyun” telkinine muhatap olan bir topluma “bu telkin hakkında ihtiyatlı olun” çağrısı yapmak “beyhude” bir çaba; bunu biliyorum. Ama bunun hayatî bir mesele olduğuna dair inancım, beni bu konuda suskun davranmaktan alıkoyuyor. “İnsanlara “kitap okumayın” demektense, seçici … Devamını Oku
Hocaefendi’nin Açıklaması
İHH önderliğindeki “Filistin’e Yardım” girişimine İsrail’in müdahalesi, gerek tarzı, gerekse neticeleri dolayısıyla çok konuşulacak; bu kesin. Bu olayın kısa vadedeki etki ve yankıları yanında uzun vadeli etki ve yankıları da olacak şüphesiz. Olay henüz sıcaklığını muhafaza ettiğinden, konu hakkındaki her sözün, her tepkinin “refleksif” bir yanı var. İlk anda gösterilen tepkilerde her zaman “kurgu dışı”, “tabii” bir boyut vardır. Dolayısıyla Hocaefendi’nin açıklamasını biraz da bu çerçeveden değerlendirmek gerekir. Dünyanın –İsrail ve Amerika dışında– neredeyse tamamının ortak tepki … Devamını Oku
- Page 1 of 2
- 1
- 2